Pisarz, który nienawidził kobiet

Witam,

w pierwszym powrotnym poście napisałam, że od czasu do czasu może napiszę jakąś recenzję ;) Wybór padł na książkę, którą niedawno przeczytałam:

Tytuł: Pisarz, który nienawidził kobiet
Tytuł oryginalny: Enetering Hades. 
The Double Life of a Serial Killer
Autor: John Leake
Rok: 2011
Ilość stron: 392
Inne informacje i opis na 
LubimyCzytać.pl

Intrygujący tytuł oraz interesujący opis sprawiły, że musiałam przeczytać tę książkę. Spodziewałam się dobrego, wciągającego kryminału i przeżyłam głębokie rozczarowanie, gdyż to… powieść dokumentalna, której kryminałem nie można nazwać, ponieważ od samego początku wiemy, kto jest zabójcą, a czytelnik śledzi jego poczynania oraz pracę policji, która najpierw stara się odkryć, kto zabija kobiety, a później udowodnić mu tę winę.

Czytając książkę wiele razy myślałam, żeby przerwać czytanie, gdyż z początku mnie nudziła. Jednak nie lubię odstawiać książki, którą już zaczęłam czytać i dziś muszę przyznać, że cieszę się, że wytrwałam do końca. O ile z początku nie jest to zbyt ciekawe, później akcja się rozwija jako czytelniczka, koniecznie chciałam się dowiedzieć, jak policja poprowadzi śledztwo i jak udowodni winę tytułowemu pisarzowi.

Myślę, że najciekawszym elementem powieści jest fakt, że została ona napisana na podstawie prawdziwych wydarzeń. Tytyłowy bohater, Jack Unterweger, był urodzonym w 1950 roku Austriakiem, który w 1976 roku został skazany za morderstwo, a w 1990 warunkowo zwolniony. W międzyczasie podczas pobytu w więzieniu napisał kilka utworów i zyskał sporą sławę oraz stał się „wzorem resocjalizacji”. Jak się później okazało, swoją wolność spędził brutalnie mordując kobiety, stając się pierwszym w historii Austrii seryjnym mordercą.

Akcja książki rozpoczyna się w 1991 roku, a więc w chwili, kiedy Jack już jest na wolności i policja odkrywa kolejne zwłoki. Kiedy zostało dokonanych coraz więcej morderstw i policja orientuje się, że wszystkie są dziełem jednego człowieka, robi się coraz ciekawiej. Niezwykle interesujące jest śledztwo, próby Jacka, który stara się „udowodnić” swoją niewinność oraz przebieg procesu. To, że wszystko działo się naprawdę, a autor John Leake odwalił kawał dobrej roboty, rozmawiając z wszystkimi ludźmi związanymi z sprawą oraz powołując się na różne źródła (ponad 40 stron źródeł i przypisów), sprawia, że książka jest nie tylko ciekawa, ale i jednym z najbardziej wiarygodnych książek o Jacku. Dodatkowo książka zawiera cytaty zarówno z jego autobiografii jak i wywiadów, artykułów itp.

Muszę przyznać, że nigdy wcześniej nie słyszałam o Jacku, ale muszę przyznać, że książka bardzo mi się spodobała, mimo że spodziewałam się czegoś zupełnie innego. Myślę, że mogę spokojnie polecić fanom kryminałów (ale nie nastawiać się na kryminał!) oraz wszystkich, którzy interesują się taką tematyką. Mimo że z początku nudzi, warto dać jej szansę i doczytać do końca. Robi ogromne wrażenie, szczególnie, jeśli uświadomimy sobie, że to działo się naprawdę, w co ostatecznie trudno uwierzyć – no bo jak ktoś mógł popełnić tak brutalne zbrodnie?

Ocena: ★★★★

PS.: Jeśli ktoś zdecyduje się na przeczytanie książki i nie chce psuć sobie „zabawy”, nie czytajcie wcześniej nic o Jacku na wikipedii i innych stronach. Ja przeczytałam, gdy byłam w połowie książki, czym popsułam sobie czytanie, gdyż wiedziałam już, jak się skończy. A dążenie do końca, do finału, jest jedną z najbardziej trzymających w napięciu częścią powieści :)

Irytujący jest fakt, że chciałabym przeczytać autobiografię Jacka, a nigdzie nie umiem znaleźć… Chyba, że na ebay za 14 euro + przesyłka ;/

I tak na zakończenie, muszę się pochwalić, że zdałam wtorkowy egzamin z gramatyki opisowej :) Jestem szczęśliwa, wielki kamień spadł mi z serca. Ja vs. sesja – 1:0 :) Jeszcze 3 egzaminy, mam nadzieję, że uda mi się je wszystkie zdać :)

I mam nadzieję, że recenzja wam się spodobała. Kurczę, trochę się odzwyczaiłam po takiej przerwie :)

Skomentuj

