LaFee: Znaczenie utworów, cz. 1

Pora na coś z kategorii „tłumaczenia”. Wieki czegoś takiego nie dodawałam. Pewna fanka opublikowała coś w rodzaju internetowej gazety o LaFee. Możecie ją zobaczyć tutaj. Prawdę mówiąc, nie wiele tam jest ciekawego, a kiedy przyjrzałam się jednej stronie, załamałam się widząc ilość błędów: „das” zamiast „dass” (jest różnica pomiędzy „to” a „że”, najogólniej mówiąc), rzeczowniki z małej litery (większość ludzi wie, że w niemieckim jest zasada, że rzeczowniki ZAWSZE pisze się z dużej litery), nie przestrzeganie interpunkcji, przez co tekst jest właściwie niezrozumiały. Wiem, że był spisywany z filmiku, w którym LaFee opowiadała, więc błąd czy dwa mogą się zdarzyć, ale błagam, bez przesady.

Jedyne, moim zdaniem, warte uwagi są znaczenia utworów LaFee. Póki co jest to „część pierwsza”, czyli po 3 utwory z każdej płyty, mam nadzieję, że dziewczyna stworzy dalsze numery, chociażby po to, żeby opublikować kolejne znaczenia. Oczywiście mogłabym się do nich dokopać, jeśli chodzi o pierwszą i drugą płytę, nie jestem pewna, czy czasem nie zostało to spisane z książki. Ewentualnie DVD. Nawet przypominam sobie filmy, na których LaFee opowiadała o płycie „Jetzt erst recht” i być może umiałabym je znaleźć. Kilka filmików dotyczących utworów z „Frei” można bez problemu znaleźć na oficjalnym kanale artystki. Ale jestem leniwa, więc poczekam, aż ona spisze to w jednym miejscu :) Chyba, że część druga nie pojawi się przez kilka najbliższych miesięcy, to może się wezmę sama za poszukiwanie i tłumaczenie z kilku różnych źródeł.

Jako „gratis” dorzuciłam znaczenie najnowszej piosenki LaFee (została wydana wczoraj, a więc 12.03.2015) oraz krótki wywiad. Ta część pochodzi ze strony RTL, ponieważ utwór powstał na potrzeby serialu „Alles Was Zählt” (emitowanego właśnie przez RTL), w którym Christina gra jedną z ról.

Koniec tego długiego, nudnego wstępu. Jeśli Was interesuje, o czym śpiewa LaFee (według niej; teksty wierszy i utworów można interpretować dowolnie, według tego, jak my je czujemy), zapraszam:

LaFee (2006)

01. Prinzesschen (Księżniczka)
Kiedyś widziałam program w telewizji o dwóch bogatych dziewczynach z Monako. Nie miały jeszcze osiemnastu lat, ale miały już dziesięć samochodów i cały czas były niezadowolone. To mnie tak zdenerwowało, że koniecznie chciałam napisać o tym piosenkę. Może niektórzy ludzie uważają również mnie za księżniczkę. Ale to mi nie przeszkadza. Przecież wiem, że to nie prawda.

02. Virus (Wirus)
Mój pierwszy singiel! Wciąż jest to wspaniałe, kiedy wykonuję go na żywo i widzę, jak ludzie się bawią i śpiewają. Dla mnie Virus zawsze będzie szczególnym utworem.

03. Mitternacht (Północ)
Napisanie zaśpiewanie tego utworu było dla mnie bardzo trudne, ponieważ temat jest mi tak bliski. Chodzi o molestowanie seksualne dzieci. W sąsiedztwie mieszkała kiedyś dziewczyna, która była wykorzystywana przez swojego ojca i zwierzyła mi się. Moja mama od razu poszła z nią do urzędu ds. młodzieży. Krótko po tym jej rodzina się wyprowadziła – nikt nie wie, dokąd. To mnie wykończyło. Molestowanie seksualne dzieci jest tematem tabu. Chciałabym, żeby dzięki mojej piosence zaczęto o tym mówić.

Jetzt erst recht (2007)

01. Jetzt erst recht (Teraz tym bardziej)
Tytułowy utwór mojego albumu. Napisałam go, ponieważ wielu ludzi wcześniej we mnie nie wierzyło. Mówili: Nigdy ci się nie uda zostać piosenkarką. W piosence mówię: Teraz dopiero wam pokażę, że to potrafię. Utwór jest moim osobistym rozrachunkiem z wszystkimi, którzy mnie obgadywali za moimi plecami. Z tymi, którzy nie chcieli mi dać kontraktu na wydanie płyty. Jestem bardzo dumna z tego, że mogę to pokazać tym ludziom.

02. Heul doch (Płacz!)
Nie miałam trudności z znalezieniem pierwszego singla z tego albumu. Heul doch jest świetną piosenką. Naprawdę mnie poruszyło to, jak moi fani zaśpiewali każdą linijkę tekstu podczas mojej trasy koncertowej w maju. Do Heul doch zainspirował mnie mój dawny przyjaciel ze szkoły, który obgadywał mnie z innymi. Kiedy zerwałam z nim przyjaźń zaczął płakać. Ale kto robi ze mnie głupka, ten nie może liczyć na współczucie.

03. Du bist schön (Jesteś piękna)
Ta piosenka opowiada o dziewczynie, która ma bulimię. Mój producent Bob wpadł na pomysł, by napisać o tym piosenkę. Również ja ciągle narzekam na siebie i mówię, że chcę być chudsza. Bob opowiedział mi, że niektóre dziewczyny w takich sytuacjach nabawiają się zaburzeń jedzenia. Na szczęście zazwyczaj wiem, że jestem ok.

Ring frei (2009)

01. Ring Frei (Walcz)
Walcz… tak, chodzi o to, że wielu ludzi we mnie nie wierzyło i poprzez Ring Frei mówię im: spójrzcie na mnie, wciąż tu jestem, osiągam sukcesy i mam wiernych fanów. Tak jak Jetzt erst recht jest to zapowiedź walki.

02. Eiskalter Engel (Lodowaty anioł)
W tym utworze chodzi o tanie dziwki, które śpią z każdym, żeby dostać to, czego chcą.

03. Ein letztes Mal (Ostatni raz)
W tym utworze chodzi o dziewczynę, która kłóci się ze swoim ojcem. Żeby unikać kłótni bierze narkotyki, ciągle więcej i więcej, aż w końcu za dużo.

Frei (2011)

01. Herzlich Willkommen (Witam serdecznie)
W tym utworze śpiewam o tym, że zrywam z przeszłością i wkraczam w nowy świat. Podnoszę kurtynę i pokazuję innym ludziom mój nowy świat i że robię to, co mi się podoba.

02. Lass die Puppe tanzen (Niech lalka tańczy)
Utwór opisuje nie tylko sytuację w branży muzycznej, ale i w wielu innych branżach, w których wisi się na sznurach jak marionetki, którymi sterują inni ludzie. Buziak w lewo, buziak w prawo i cały czas trzeba się uśmiechać. Właściwie doprowadza to do szału, dlatego najchętniej skoczyłabym niektórym z pazurami do oczu, bo czasami staje się przez to pustym i zrozpaczonym. Jednak później szuka się nowych dróg, żeby się z tego uratować.

03. Alles Gute (Wszystko, co dobre)
Jak już tytuł wskazuje, piosenka opowiada o tym, że wszystko, co dobre i piękne kiedyś się kończy, ale mimo to, to jeszcze nie koniec. Są rzeczy, które długo trwają, są takie, które trwają krócej. I obojętnie, co to jest, powiedziałabym, że ma swój „termin ważności”. I kiedyś to mija, czasem później, czasem krócej i to opisuje ten utwór.

Was bleibt (2015)

Was bleibt (To, co zostało) jest moim pierwszym nowym utworem, pełnym uczuć oraz trochę „poruszającym”, w którym jako Iva próbuję uporać się z moją żałobą po mojej najlepszej przyjaciółce Toni, która zginęła w wypadku autobusowym. Myślę, że taką sytuację przeżył już każdy przynajmniej raz, z człowiekiem, z którym jest się mocno związanym, którego się kocha – jako partnera, mamę, przyjaciela czy przyjaciółkę. Wtedy chętnie przypomina się uśmiech i wiele innych pozytywnych rzeczy, które mają do czynienia z tym człowiekiem. I właśnie o tym jest Was bleibt.

Wywiad z Christiną Klein

Czy od czasu wydania twojego ostatniego albumu tworzyłaś muzykę czy zrobiłaś sobie przerwę?

Muzykę tworzę zawsze. Także kiedy w mediach nic o mnie nie słychać: Jeśli masz muzyczne serce, ono zawsze w tobie bije.

Jesteś LaFee już od dziewięciu lat. Jak bardzo zmieniłaś się w tym czasie?

Zaczęłam mając 15 lat, teraz mam 24. Oczywiście zmieniłam się w pewnym sensie. Zmieniły się nie tylko moje ubrania i mój styl, ale także moje wewnętrzne nastawienie i występy. Do tej pory moja muzyka była rockowa i w języku niemieckim, teraz jest bardziej popowa i wciąż po niemiecku.

Jakie nauki wyciągnęłaś z tamtego czasu?

Zawsze są pozytywne i negatywne rzeczy, które mają jakiś wpływ. Myślę, że najważniejsze, to słuchać siebie i swojego własnego ciała oraz zostać sobą. Jeśli twoje ciało ci mówi: teraz wystarczy – tak jest naprawdę. Trzeba jakąś chwilę być w tym biznesie, żeby to rozpoznać, ale to jest bardzo ważne i nie powinno nigdy być ignorowane.

Jakie są twoje plany? Muzyka czy aktorstwo?

Muzyka zawsze jest w moim sercu – ale teraz pierwszy raz koncentruję się na graniu w AWZ, co sprawia mi wiele radości i otwiera całkiem nowe artystyczne możliwości. W najbliższym czasie mogę obie rzeczy połączyć, co uważam za wspaniałe.

Skomentuj

